Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Scoutdräkten

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, och  andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar av Brämhults Scoutkår. Säg till när vi träffas i vår scoutstuga så ordnar vi med det då.

Scoutskjorta barn

Storlek 128 – 170:  330kr/st

Scoutskjorta vuxen

Storlek S  –> : 420kr/st

Angivna mått är plaggets mått (ej kroppsmått).

PLAGGMÅTT I CENTIMETER CA +/- 1,5 CM

Storlek 128/134 140/146 152/158 164/170
Rygglängd 57 59 62 65
Bröstvidd 79 85 91 97
Ärmlängd 46 50 55 60

Märkesplacering

Varje märke har en förutbestämd plats på scoutskjortan. Märkena sys fast med nål och tråd och oftast görs det av en själv hemma men ibland kan det också finnas utrymme att sy fast märkena på våra arrangemang.

Ladda ner

Här hittar du en bild över vår Markesplacering (obs 2 sidor).

Här hittar du en förklaring till våra åldersgruppers märken.
Ladda ner pdf här.

Mer info om våra åldersgrupper finner du här. Läs mer.