Om det är kallt klär du dig i tre lager. Lager 1 närmast kroppen ska transportera fukten bort från kroppen. Lager 2 ska värma kroppen. Lager 3, det yttersta lagret ska skydda mot vind och regn.

Lager 1 – Underställ

Underställ är tunna och ska inte suga åt sig fukt utan ska transportera bort fukten från kroppen.

Bomull är förbjudet för det suger åt sig fukt! (I värmebölja är bomull bra för den blir genomblöt av svett och kyler därför ner kroppen.)

Syntet är bra, det transporterar bort fukt från kroppen. Syntetunderställ finns ofta till extrapris.

Ull är varmare och bekvämare och luktar inte svett lika lätt. Det kostar mer, men det börjar komma en del underställ i vettig prisklass. Varning för alltför billiga ylleställ – de kanske kliar.

Lager 2 – Fleece/motsv.

Fleecetröjor och fleecelångkalsonger finns i olika tjocklek. Variera tjocklek efter hur kallt det är. Fleece finns i olika prisklasser, de billigare är helt OK för scoutbruk. Skillnaden mellan billiga och dyra fleecetröjor är att dyra märken ofta är varmare än de billiga vid samma tjocklek. Nackdelen med fleece är att det är mer brandfarligt än ylle, så var försiktig med elden.

Lager 3 – Vind- och vattentätt

Det finns material som är helt täta och dem blir man lätt svettig i. Det finns material som andas. De är vattentäta för vatten utifrån, men släpper igenom vattenånga inifrån och de är ofta mer ömtåliga än de täta materialen. När material som andas blir gamla så börjar de ofta läcka eller också försvinner andningsfunktionen. Gore-Tex var det första varumärket som andades, nu finns det många andra som är lika bra. Hur regntätt ett material är mäts i hur många mm vattenpelare de klarar. 2000 mm är OK för scoutbruk, mindre än så gör scouten blöt. För en veckas fjällvandring ska man ha mer än 2000 mm, eftersom det är jätteviktigt att tyget håller tätt.

Överdragsbyxor är nödvändigt vintertid. (Gäller för alla åldrar!) Antingen fodrade, eller också skalbyxor som kräver varmt lager 2 under. Det går bra att använda sina regnbyxor som skalbyxor om de andas.

Regnbyxor är nödvändigt när det regnar! Det räcker inte med regnjacka.

Regnjacka och regnbyxor ska vara vattentäta och helst andas. De ska gå omlott i midjan och det ska gå att stänga till runt handleden. För Spårare och Upptäckare är det viktigaste att de är vattentäta och tåliga. (De ska tåla kvistar som river och att åka kana utför berghällar. Billiga lättviktsställ tål inte det.) För Äventyrare är det viktigare att de, förutom att vara vattentäta, är lätta och kan andas.

Windstopper, dvs fleece som är behandlad så att den nästan är vindtät klarar inte regn eller stark vind.

Vantar och Mössa

Tumvantar är varmare än fingervantar. Bäst är en skalvante som inte blir blöt, kombinerat med en stickad vante eller fleecevante inuti

Mössa är viktigt att ha på sig om man inte vill frysa. Den ska täcka öronen. Om det är riktigt kallt är det bra om den är vindtät.

Märkeskläder

Fina klädmärken behövs oftast inte till scoutbruk. Tänk på att scoutkläder utsätts för fläckar och hårt slitage. Ska man kosta på sig den kvalité som ett fint märke ger, så ska det vara när man köper kängor, regnkläder, sovsäck eller ryggsäck.

När det gäller fleecetröjor kan det vara värt att kosta på ett fint märke om man vill spara utrymme, för de dyra märkena är ofta varmare än de billiga vid samma tjocklek.