Hur man packar bra

Den förälder som packar sitt barns packning gör sitt barn en björntjänst! Scouten hittar inte det han/hon behöver och när det är dags att åka hem får inte prylarna plats i ryggsäcken.

En ryggsäck ska packas så att tunga saker finns högt upp och nära kroppen, för då belastas ryggen mindre. Tunga saker ska inte packas bara på ena sidan i ryggsäcken, för då blir det obalans. Helst ska ingenting vara fäst på utsidan av ryggsäcken, för det halkar ofta snett eller trillar av. Regnkläder, matgrejer och sjukvårdsgrejer ska vara lättåtkomliga.

För att få bättre ordning i packningen ska man packa olika saker i olika påsar. Plastpåsar går bra, eller också kan man sy speciella packpåsar i olika färger: t.ex. rött för underkläder, blått för byxor, gult för tröjor och grönt för sovkläder.

Att bära

Äventyrare ska klara att vandra hela dagen, två dagar i rad, och bära sin packning. Förutom personlig utrustning bär de med sig vatten, mat och del i patrullens kök och vindskydd. Upptäckare och Spårare bär personlig utrustning några km. Letare bär delar av sin utrustning några km.

Ryggsäck

Bärsystemets längd, dvs avståndet mellan axelremmar och avbärarbälte, måste passa scoutens rygg. Försök hitta en ryggsäck med ställbart bärsystem, så att längden går att reglera. Be personalen i affären att ställa in ryggsäcken så att den passar.

Axelremmarna ska sitta lagom tätt för att gå över axlarna (inte för tätt så de trycker på halsen och inte för brett så de halkar av axeln)

Ryggsäcken ska ha avbärarbälte. Avståndet mellan axelremmar och avbärarbälte ska vara så att avbärarbältet sitter på höften (inte i midjan och inte nere på låren).

Ryggsäckens storlek mäts i liter. Äventyrare ska helst ha 55-65 liter, Upptäckare minst 40 liter (helst mer) och Spårare minst 30 liter (helst mer). Det viktigaste är att ryggsäckens längd passar scoutens rygg!

Ryggsäckar ska ha remmar etc på utsidan så att man kan fästa saker där. Man ska undvika att fästa saker utanpå ryggsäcken, men om säcken är liten är det svårt att få plats med t.ex. liggunderlag inuti.