Äventyrarscouter ska kunna sova i vindskydd i -5 grader. Upptäckare ska kunna sova i tält vår, sommar och höst. Spårare sover i tält endast på sommaren.

Liggunderlag

Ska i första hand skydda från markens kyla och fukt. Det blir också lite mjukare än att sova på hårda marken.

Vi rekommenderar ett icke uppblåsbart liggunderlag av mellanprisklass. De är varmare, billigare och tåligare än uppblåsbara. De i högre prisklass är lite tjockare och mjukare, men de unga scouterna är så lätta, så de kan lika gärna sova på ett billigt. Ett icke uppblåsbart liggunderlag kan man skära av så att det blir lagom långt och brett för scouten, då tar det mindre plats. Det som blir kvar kan man göra sittunderlag av.

Vi avråder från uppblåsbara liggunderlag! De är ömtåliga, dyra och kvalitén varierar. De självuppblåsbara är dessutom svåra att hantera för scouterna.

Sovsäck

Det finns två material: dun och syntet. Dun är bra, men kräver omvårdnad och är dyr och passar därför inte till barn. Moderna syntetmaterial är mycket bra (OBS! varning för äldre syntetmaterial!)

Det finns flera sätt att mäta hur varm en sovsäck är. Det scouter ska titta på är ”komforttemperaturen” (kallas ibland T-konf eller kvinnokomfort). Den visar vid vilken utetemperatur man sover gott i säcken. Titta inte på ”extremtemperatur”, det är den temperatur då man nätt och jämnt överlever. ”Manstemperatur” ligger mellan komfort- och extremtemperatur och handlar om att vuxna män klarar en tunnare sovsäck eftersom deras muskler producerar värme, så den är inte heller intressant för unga scouter.

Sköt om sovsäcken! Den ska INTE förvaras nedstoppad i påsen, då komprimeras stoppningen. Den ska inte heller rullas. Lägg den luftigt på en hylla eller stoppa ner den luftigt i en säck som är stor som ett halvt påslakan. Vädra/torka ALLTID säcken genast som du kommer hem, så att du får ur fukten. En smutsig sovsäck isolerar sämre, så tvätta säcken någon gång per år enligt tvättbeskrivning.

Äventyrarscout behöver minst komforttemperatur -5 till -10 grader. Försök hitta en syntetsäck mellan 1,5-2 kg..

Spårare och Upptäckare behöver en komforttemperatur på minst noll till +5 grader. Välj gärna en kort sovsäck, så väger den mindre och blir varmare.

Scouten ska själv kunna stoppa ner säcken i påsen, det kan betyda att man måste köpa en ny påse. Påse med kompressionsremmar är bra, för då kan man komprimera säcken så den tar mindre plats.